חברותא סדנאות איכות בהתאמה אישית
שלח/י
054-2090977 info@hevroota.co.il

מאפייני הגיל המודרך – מאמר זה נכתב, נערך והוגש ע"י צוות פיתוח הדרכה של חברותא סדנאות, עבור תנועת הצופים בישראל. במסגרת עבודה שהוגשה לתנועה, אשר שמה לה למטרה להתאים את האופן בו מערך ההדרכה בנוי, למאפייניה הייחודיים של כל שכבת גיל ובהתאמה למאפייני הקבוצה בתנועת הנוער ושל המתבגר כחניך או כפעיל בתנועה. המאמר מתייחס למאפיינים של שכבות הגיל באופן כללי ונשען על מידע אקדמי, ביצוע תצפיות בשטח ע"י כותבי המאמר והיועצים שנטלו בן חלק ובעיקר ניסיון עשיר בעבודה עם מתבגרים במסגרות חינוכיות שונות בכלל ובסדנאות שהתקיימו על ידי חברותא בפרט.

* להלן סיכום ועריכה על פי חלוקה לארבע קבוצות גיל, לפי הנושאים הרלוונטיים לשימושם של  המדריכים בתנועות הנוער.

* בכל פרק מובאים לנוחיותו של המשתמש במסמך, טיפים ליישום בהדרכה, הקשורים במאפיינים הרלוונטיים.  

* כל הטקסט נכתב בלשון זכר, אך מתכוון לזכר ונקבה כאחד/ת.

מבוא – תקופת "גיל ההתבגרות" מבחינה סוציולוגית מוגדרת כתקופת מעבר מן הילדות התלותית אל הבגרות המספקת את צרכי עצמה. תחילתה בגיל 10-12 שנים, עם התחלת ההתפתחות הגופנית-מינית , וסיומה בחברה הישראלית נקבע לגיל 18 שנים , עם הגיוס לצה"ל (הגדרה לפי החוק הישראלי).  את תקופת ההתבגרות מאפיינים שינויים בכמה תחומים: גופניים, רגשיים ומשפחתיים-חברתיים. יש לזכור כי בני נוער בגיל ההתבגרות אינם קבוצה אחידה והומוגנית. יש חוסר אחידות בין שלבי ההתפתחות הגופנית, הרגשית והחברתית. שלבים אלו עובר כל מתבגר בדרכו האישית והייחודית.

השינויים הגופניים – הכרוכים בכניסה לגיל ההתבגרות מופיעים בנערות סביב גיל 10-12 שנים, ואצל הנערים בגיל 13 שנים. בתקופה קצרה זו מתרחשים גדילה לגובה, עלייה במשקל ושינויים במבנה הגוף. בגיל ההתבגרות מושגים 25% מהגובה הסופי ו- 40% מהמשקל הסופי. במקביל, יש שינוי הדרגתי בצורת הגוף: התרחבות באזור הירכיים (נשים), עור שומני, פצעי בגרות, העמקת הקול הגברי (גברים) , בלבול, מתח, אי שביעות רצון מעצמי, תסכול, רצון להתבלט או להתחבא…וכדומה. המאורע הבולט המציין התבגרות בקרב הנערות הוא קבלת המחזור החודשי, שמופיע כשנתיים לאחר תחילת הצמיחה המהירה לגובה. את תחילת השינויים הפיזיולוגיים וקצב הופעתם קובעים גורמים שונים ובהם: רקע משפחתי-גנטי, תזונה ומצב הבריאות הכללי של הנער או הנערה

מבחינה פסיכולוגית –  גיל ההתבגרות הוא גיל של שינויים משמעותיים, ושינויים, מעצם טבעם, דורשים הסתגלות מחודשת. קיימות שתי גישות לגבי הדרך בה מסתגלים מתבגרים לשינויים אלו: האחת- הנובעת מהתפיסה הפסיכואנליטית, רואה בגיל זה שלב של "סערה ולחץ", המתבטא במתחים אותם חש המתבגר בתוכו וביחס לקרובים אליו (בעיקר חבריו ומשפחתו). השנייה, רואה בגיל ההתבגרות תקופת מעבר וצמיחה שאין המתבגרים סובלים ממנה בהכרח והיא אינה כה דרמתית עבורם. הגישה האחרונה זוכה לתמיכה בשנים האחרונות, היות ומונחי ה"סערה ולחץ" יישומים רק למיעוט של מתבגרים ומשמעותם משתנה לא רק לפי המציאות ההתפתחותית של הפרט (ששורשיה בשלבי התפתחות קודמים), אלא אף בהתאם לאופי המטלות עמן מתמודד המתבגר, עיתוין והקונטקסט התרבותי והחברתי שלהן.

השינויים החברתיים – את תחילת גיל ההתבגרות מאפיין המעבר מתלות בהורים לעצמאות וזהות עצמית. הצורך בגיבוש זהות עצמית מחייב התחלת התנתקות מההורים, ואז גדלה מאוד חשיבותה של "קבוצת השווים". החברים הם הקובעים עבור המתבגר את מעמדו החברתי ובכך משפיעים על עיצוב דימויו העצמי, בטחונו העצמי, תפיסתו את עצמו ואת העולם. המתבגר רוצה לבלות כמה שיותר זמן עם חבריו, המהווים בעיניו את קבוצת השווים- שוויון יחסי מבחינת ערכים, גיל, מידת הבנה וכד'. פניה זו לקבוצת השווים מספקת למתבגר תחושת שייכות , בטחון, תמיכה רגשית וזהות. בתוך קבוצה זו יש למתבגר הזדמנות להתנסות בתפקידים בוגרים תוך לקיחת אחראיות, וזו נחוצה לו לבניית זהות בוגרת ושלימה.  התפתחות הזהות העצמית של המתבגר, מזו של ילד התלוי בהוריו לזו של אדם בוגר ועצמאי, מתאפיינת בהתרחקות מההורים. תהליך הריחוק הזה מלווה לעיתים ביציאה כנגד נורמות חברתיות (בלבוש, בהתנהגות וכד'),סירוב לקבל מרות, ריבים ומצבי רוח משתנים.

חלק גדול מן ההתקשרות עם ההורים מתנהלת סביב מוקדי מתח כגון: התנהגות, הופעה חיצונית, התערבות של ההורים בקשריו החברתיים של המתבגר ולימודים.

חשוב לציין שקיימים הבדלים רבים ופערים בהתפתחות של ילדים מאותה קבוצת גיל. כל אדם הינו יצירה ייחודית ומתפתח אחרת. שני חניכים בני אותו גיל יכולים לייצג שלבי התפתחות ורמת בגרות שונים לחלוטין. יש מי שמקדים בהתפתחות פיזית והאחר בבשלות רגשית…

גילאי 10– 11 כיתות ד', ה'

מאפיינים פיזיים

  • נהנים מתחביבים
  • אוהבים לחזור למקומות מוכרים אך כאלה המספקים להם חוויות וללמוד אותם יותר לעומק
  • מתחילים לפתח עצמאות,
  • נהנים מפעילות חוץ, נטייה לאהוב יותר להיות בחוץ מאשר בבית.
  • הדמיון מפותח מאוד ועדיין אינם מתביישים להחצין אותו ולהשתמש בו.
  • מודעות עצמית לשינויים בגוף המתפתח.
  • מצליחים לזכור טוב יותר וגם כושר הריכוז עולה

*** טיפ למדריך – יש לצור עבורם פלטפורמה שתאפשר להם לבטא את עצמם ודעותיהם בדרכם, על כן  שלב יותר משחקי דרמה, שירה ותנועה. נצל ככל שניתן את המרחב הפתוח וארגן פעילויות מרחביות.

מאפיינים מנטאליים ורגשיים

  • אוהבים לערוך רשימות, לאסוף דברים
  • התפתחות ההיגיון וכושר השיפוט, הבחנה בין טוב לרע, אמפתיה
  • הילד אף לומד להבחין בין דמיון למציאות, ומפעיל מיומנויות של חשיבה יצירתית
  • מתעניינים בעובדות ובסיפורים מציאותיים ואמתיים, חשיבה קונקרטית (לעומת חשיבה פנטזיונרית ומופשטת)
  • נטייה לדאוג יותר מאשר בעבר

*** טיפ למדריך – עליך לעודד ולחזק אותם תוך העלאת המוטיבציה בדרכים חיוביות.  יש להסביר משמעות של סמלים וחשיבותם. תשאל יותר מלצוות, השתדל להימנע מלהעמיד אותם במצבים מביכים ואפשר לאיטיים והחלשים להגיע לייעד המבוקש (היה סבלני)

מאפיינים חברתיים

  • חשים צורך מוגבר להרגיש שייכים ולקבל אישור הקבוצה לפעולות שלהם
  • מתחילים להבין ולחזק את תחושת ההגינות כלפי האחר והצדק החברתי
  • אוהבים לדעת שבוטחים בהם.
  • הזדהות רבה עם דמות בוגרת, הקשרים החזקים ביותר הם עם דמות הבוגר בחייהם
  • בדרך כלל יש להם "גיבור", לרוב דמויות בעלת כוחות על אנושיים
  • מסוגלים לעבוד בקבוצה על מנת להשיג מטרה משותפת
  • מתחילים לפתח ביקורת עצמית ולהשוות את עצמם כלפי חבריהם

*** טיפ למדריך –  בטח בהם, עודד אותם לעזור לזולת ובמיוחד לצעירים או חלשים מהם. עליך להוות דוגמא ולהתנהג כמו שתרצה שהם יתנהגו מאחר והם בוחנים כל תנועה שלך ומחכים אותה.

גילאי 12 – 13 כיתות ו', ז'

מאפיינים פיזיים

  • גדלים במהירות ובמידה רבה בחוסר פרופורציה. הבדלים משמעותיים בין בנים לבנות.
  • מרגישים מוזר עם גופם וזה גורם להם למבוכה
  • נוטים להתפרצויות אנרגיה המלוות לעיתים קרובות בתשישות פתאומית
  • יכולות בתחום החשיבה מתפתחות – תפישה של מושגים והבנת משמעותם מתחילים לגבש את המערך הערכי האישי

*** טיפ למדריך –  שים לב לכוחם הפיסי ואמוד אותו היטב, אתגר אותם לפי מה שהם מסוגלים לעשות ולא מעבר, גלה עניין במה שמעניין אותם וגרום להם להבחין בכך.

מאפיינים מנטאליים ורגשיים

  • לומדים במהרה ומנגד, משתעממים מהר מן החומר הישן
  • חוש ההומור מתפתח
  • רגשניים מאוד, נטייה להיכנע ליצריות ולתחושות עילוי ומצד שני לעצבות
  • מחצינים את הרגשות שלהם, דרמטיים לעיתים קרובות,
  • חשים צורך למרוד במבוגרים מהם – מרדנות
  • חולמנות – נוטים לחלום בהקיץ
  • מסוגלים לבצע משימות מורכבות ולמלא אחר הוראות הנפרטות לשלבים.

*** טיפ למדריך – יש לשמור על עניין, מקוריות ואתגר לאורך כל הפעילות. יש לעודד ולחזק על מנת לבנות בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי. יש לקיים דיונים מעמיקים בנושאים המעניינים אותם. הם צריכים לדעת שאכפת לך מהם.

מאפיינים חברתיים

  • חשים צורך רב להרגיש מקובלים על ידי חבריהם.
  • מושפעים בקלות על ידי חבריהם. יותר מאשר מההשפעה של הבית או של דמויות מבוגרות בחייהם, מעצב את זהותו באמצעות הסובבים אותו.
  • נוטים להיות אמינים יותר כלפי חבריהם מאשר כלפי סמכות מבוגרת מהם או כלפי המערכת.
  • מתחילים להבחין ולהמשך לבני המין השני.
  • הילד נפרד מתפיסת ה"אני" כמרכז ועובר לתפיסת אני-אתה והוא מביא בחשבון את תפיסת האחר ואת דרכו.
  • מתחילים לחכות ולקחת דוגמא מדמויות מבוגרות יותר אך כאלו שעדיין קרובים אליהם בגיל (מדריכים צעירים לדוגמא)
  • הנושא החברתי מקבל נופך הרבה יותר משמעותי והלחץ החברתי עובד חזק יותר על הפרטים בקבוצה.
  • נהנים מתחרות ותחרותיות

*** טיפ למדריך – יש לדבר על התנהגות נאותה ולא נאותה, היה פתוח וקשוב ללחץ העובר עליהם ועודד אותם לשוחח על רגשות ותחושות אשמה. יש להעמיד את הקבוצה באתגרים אשר הקבוצה תצא נשכרת מהם ופחות האינדיבידואל.

גילאי 14 – 15 כיתות ח' – ט'

מאפיינים פיזיים

  • התפתחות יכולת החשיבה המופשטת (לדוגמא מושג ה"אהבה")
  • התפתחות הגוף מגיעה לשלב הסימטרי אך עדיין קיימים פערים בין אינדיבידואל לאינדיבידואל.
  • עקב הגעה לשלב קריטי בצמיחה, נטייה לעייפות.
  • עיסוק ב"הופעה" – התייחסות רבה לגוף ולאופן בו הוא מוצג לעולם.

*** טיפ למדריך –  יש לאתגר את יכולת החשיבה הקוגניטיבית של החניך ולדון על נושאים עמוקים ומשמעותיים תוך התייחסות למושגים הקשורים בעולמו – נאמנות, אהבה, רעות, חובה וכו… יש לעסוק בשאלות של דימוי הגוף ובטחון עצמי.

מאפיינים מנטאליים ורגשיים

  • גיבוש ה"אישיות"
  • החשיבה הערכית מתאפיינת ביחסיות ובעיקר ביחס למה שהאחר חושב
  • התייחסות לנורמות מוסריות וחברתיות והכרה בהן. נוקטים צעדים בהתאם לערכיהם ואמונותיהם.
  • רצון לדעת יותר לעומק ולהרחיב את העיסוק בתחומים המעניינים אותו.
  • התפתחות היכולת להבחין בין עולמו הפנימי לבין העולם החברתי הסובב אותו
  • נטייה ל"מצבי רוח" ולניכור לסביבה אך עם זאת הוא מרגיש שייך יותר.

*** טיפ למדריך – יש לאתגר את החניך במשימות אישיות, המאפשרות להביא לידי ביטוי יכולות שכליות ופיסיות. העמקת הדיון בנושאים כגון "שייכות", נתינה ועשייה למען האחר. חשוב לדבר על הקשר למשפחה ולמסגרות הרלוונטיות לחניך.

מאפיינים חברתיים

  • תחושה של בגרות ומוכנות לחיות בחברה "אמתית" רחבה ואנונימית
  • מסוגלות להשתייך לכמה קבוצות במקביל ואף לייצר תחושת שייכות במקביל.
  • רכישת כישורים חברתיים כתקשורת , חיוניות, מנהיגות, הבעה ופוליטיקה.
  • צורך להוכיח את עצמו ולהתבלט מעל לסובבים אותו.
  • נאמנות לחברים בתוך הקבוצה על חשבון הנאמנות לכלל.
  • תקופה המתאפיינת בקונפליקטים בין המתבגר לסביבה.
  • הבלטת השונות בין הפרטים בחברה מתחדדת.

*** טיפ למדריך – יש לאפשר לחניך להשתלב במסגרות שייכות מגוונות ומצד שני להשתדל ולחזק את הקשר אליהן. להשתדל לא "להעיק" בשאלות מעמיקות על תחושותיו ורגשותיו מאחר ומדובר בתקופה בה הוא מעצב את התייחסותו לנושא ההערכה העצמית.

גילאי 16 – 18 כיתות י' – י"ב

מאפיינים פיזיים

  • המתבגרים אמורים לסיים את שלב ההתפתחות המינית.
  • השינויים הפיזיים החלים במתבגר, מקבלים צורה ופרופורציה.
  • בד"כ כלל, תחול הקפיצה האחרונה בגובה ועם סיום תקופת ההתבגרות המאוחרת, יקבע גובהו הסופי.
  • היכולת לחשוב על אפשרויות שונות – למתבגר יכולת להתרחק מהגבולות של אותו עולם מיידי והמצב מאפשר לו לחשוב לא רק על מצבים נתונים אלא גם על מצבים אפשריים.
  • חשיבה המבוססת על השערות- קיימת היכולת גם לנסח השערות ולחשוב גם על הבלתי סביר והבלתי אפשרי
  • תקופה זו יש עיסוק עודף בספורט, שינוי בהרגלי התזונה (בנים אוכלים הרבה פחמימות) וכן שינויים בהרגלי השינה. עייפות, שנת צהרים ושינה מאוחרת בערב הן התנהגויות מוכרות בגיל זה.
  • מתאפיינים בהתעסקות רבה יותר בחשיבותו של המראה החיצוני. ההתעסקות בדימוי הגוף בצד המסרים בתקשורת גורמים לאידיאל רזון בלתי מושג, בעיקר אצל בנות.

*** טיפ –  שלב קריטי לעיצוב המחשבתי בנוגע לעמדתו של החניך ביחס לשאלות דימוי עצמי. חשוב לדבר על חשיבות ההופעה החיצונית,  איך האדם תופס את גופו, מהו חושב על הופעתו החיצונית, איך הוא נראה מבחינה חיצונית, לבושו, ניקיונו, עמידתו וכדומה: אדם בעל הופעה נאה, מה זה אומר?!

מאפיינים מנטאליים ורגשיים

  • מתרחשים בתקופה זו מעברים חדים מאוד ממצב נפשי אחד לניגודו הגמור
  • סביב הגילים 15-17 מתפתחת החשיבה האבסטרקטית, ואז נמצא את הלהט, השמור רק לבני הנעורים בטיעונים אידיאליסטיים וסלידה מפשרנות וצביעות.
  • זהותו העצמית של המתבגר עדין לא מגובשת לחלוטין, אבל ישנן על המתבגר מטלות רבות שהוא מחויב לגבש לעצמו דעות והחלטות כבדות משקל (בישראל למשל המתבגר בגיל זה בוחר אם לגשת לבחינות הבגרות, להתגייס לצבא ולאן)
  • הזהות העצמית מובילה לעצמאות, ליכולת "לעמוד על הרגליים" ללא עזרת אחרים.
  • נולד בתוכם עולם נפשי המורכב מרגשות, תשוקות ויצרים. העולם הפנימי הסגור והשלם של הילדות וגיל הנעורים נבקע לפתע והמתבגר מוצא עצמו בתוך סערת רגש ויצר.
  • מתאפיינים בהתעסקות רבה יותר בחשיבותו של המראה החיצוני. ההתעסקות בדימוי הגוף בצד המסרים בתקשורת גורמים לאידיאל רזון בלתי מושג, בעיקר אצל בנות.
  • מפתחים מחשבות על משמעויות החיים ועל עתידם.

*** טיפ למדריך – בשלב זה, חשוב לעסוק בתכנון קדימה ובחירת נתיב, הן במישור הערכי והן במישור המעשי. על המדריך לאתגר את החניכים מן הבחינה השכלית ולאפשר הבעת דעות וכן יצירת פלטפורמה לאחריות.

מאפיינים חברתיים

  • קשור מאוד לחבריו והמתבגר מתנהג בהתאם לנורמות החברתיות (תמונה 38)
  • מתחבר לקבוצת השווים ומוצא בהם כמעין מקום מפלט מהבית ומההורים
  • קבוצת השווים משמשת כדמות מחליפה את דמויות ההורים, לשם תמיכה, הרגעה, יעוץ ועוד.
  • קבוצת בני הגיל מעצבת את אישיות המתבגר.
  • המתבגר לומד להגדיר את עצמו, משייך את עצמו לחברה, מגבש זהות עצמית ומשתחרר מתלות ההורים ומבטא ביטויים לדחפים אסורים- כל אלה בעזרת קבוצת השווים.

*** טיפ למדריך – המדריך איננו רק הדמות החינוכית המשמעותית בחייו של המתבגר, ישנם גם המורים והמחנך- בבית הספר, לכן אחד מתפקידיו הוא להכין את המתבגר לחיי חברה נכונים, זאת הוא יכול לעשות בדרכים כמו, ארגון מפגשים בקבוצה, ירגון טיולים. כמו כן כאחד האנשים הבוגרים הוא חייב לחוש מחיוב לנסות ולפתור בעיות של הקבוצה, הן אם בקבוצה, והן אם זה לפתור בעיות פרטניות לכל פרט ופרט. יצירת נורמות התנהגות המשמשות ככיוון וכדרך להתנסויות חדשות. שאלות העומדות לבחינה הן: כמה אני דומה לחברי? מה עלי לעשות על מנת להיות כמותם? וכו …'