חברותא סדנאות איכות בהתאמה אישית
שלח/י
054-2090977 info@hevroota.co.il

תכנית מיניות "בינו לבינה" בנושא מיניות ומערכות יחסים
תכנית לימודית בתחום המגדר ושוויון בין המינים, נכתבה, נערכה והוגשה ע"י חברותא סדנאות במסגרת מכרז של משרד החינוך.

***התכנית נכתבה ברובה בלשון זכר אך מתייחסת במקומות הרלוונטיים לנקבה וזכר כאחד/ת

הקדמה:
תחום המודעות המינית, מהווה חלק מרכזי מחיי היום יום של בני הנוער. הנושא מעלה שאלות והתמודדויות שונות ומגוונות לשני המינים.
תכנית "בינו לבינה" מביאה לראשונה לחקירה, הכרה והבנה הדדית של בני נוער את נושאי הזוגיות השונים: אהבה, מערכות יחסים ומיניות, תוך התייחסות להשפעות התרבות על הנושאים.
היום, יותר מתמיד, קיימת הכרה בצורך "ללמד לאהוב" ובהקניית כלים לבניית מערכות יחסים בריאות תוך רצון לחזק את מקומם של ההורים , המורים ודמויות משמעותיות וחינוכיות אחרות בחייהם לחוויות, להתלבטויות ולשאלות העולות אצל הנוער.
תקופת ההתבגרות נחשבת פעמים רבות, כאחת מהתקופות הקשות והבעייתיות בהתפתחות. היא טומנת בחובה מס' מרכיבים, שיוצרים מחד הזדמנות להתמודדות וצמיחה ומאידך, מצבים שעלולים ליצור לחץ וקושי עבור המתבגר.
התוכנית הינה תכנית תהליכית ומתפתחת, הכוללת עבודה אישית של המשתתפים בה לאורך התהליך על ידי משימות אישיות ובחינה אישית של כל אחד מהתלמידים את חייו ודעותיו. ההסתכלות על בני הנוער נעשית מתוך הכרות וניסיון בעבודה עם מגוון גדול של קהלים בכל חלקי הארץ. אנו בחברותא רואים בתהליך, בניית הזהות בו הם נמצאים המתבגר עסוק בשלב זה בבניית זהותו האישית , המורכבת מזהות חברתית , לימודית , מוסרית , מינית ועוד.
כאן 'נולדים' הקונפליקטים בין תלות לעצמאות , בין 'רחוק' ל 'קרוב' ובעיקר מציאת מקום ושייכות בקבוצת השווים . כפתח והזדמנות לסייע בניתוב הבחירות למקומות נכונים ע"י עיצוב וגיבוש התפיסות האישיות בכל הנושא שקשור ליחסים הן הכלליים והן האינטימיים והקניית הידע והכלים אשר יסייעו בהתמודדויות השונות בתחום.

מגדר
תוכנית "בינו לבינה", מקיפה את המשתתפים מזוויות שונות בחייהם, מדברת אליהם "בגובה העיניים" ופותחת צוהר לעולם הרגש דרך עולם ההיגיון ובקו המקשר ביניהם.
קו מנחה הוא שכל מה שהיה ברור קודם יהיה עכשיו בסימן שאלה-חיבור מחדש של המושגים- שיוון, כבוד וערכים ומבינים שאין אמת אחת או 'הדבר הנכון', אלא שכל אדם הוא 'סובייקט' – בעל נקודת מבט סובייקטיבית וייחודית והאתגר של המנחה/מאמן הוא לנסות להכירה (ע"פ עקרון הפנומנולוגיה ). "הקשבה לסובייקט" בכמה רבדים, היא אחד האמצעים שיוצרים תחושת עידוד והיא המעלה את תחושת הערך של האדם. ממקום זה של חיזוק תחושת הערך, יכול המתבגר להעז ולפעול בתוך חייו ולהיות פתוח להתנסויות חדשות העיקרון ש"הכל יכול להיות אחרת" הוא עקרון מוביל בכלל ובאימון מתבגרים בפרט. עקרון זה בא לידי ביטוי בפתיחת אלטרנטיבות, מאפשרת רמת חופש גבוהה יותר, שמתוכה יוכל המתבגר לצאת ולפגוש, ביתר אומץ, את 'משימות החיים' שלו : חברה, ביה"ס, זוגיות אינטימיות וכו'.
ההשקעה בעידוד ופיתוח תחושת הערך אצל מתבגרים, היא אחת ה'מתנות' הגדולות ביותר שאפשר להעניק למתבגר, 'מתנה' שתאפשר לו השתייכות חברתית טובה יותר, גישה אופטימית לחיים, אמונה בעצמו וביכולתו להתמודד ולמצוא פתרונות, המתאימים לו ובכך להשיג חוסן רב יותר בהתמודדות עם משימות החיים .

מטרת העל של התכנית שואפת להביא להבנה הדדית בין שני בני המין לגביי מהותה של אהבה בריאה, תוך העמקה בנושאי הזוגיות השונים בראי המגדרי.

מערך התכנית נבנה לפי שלושה מוקדים עיקריים:
1. מהות האהבה- ברור עמדות, השלכות, פער מגדרי, ראייה מגדרית לאהבה, פרידה ואכזבות.
2. זוגיות בריאה- חיזור וחיזור אלים, תקשורת בינאישית, מהות העצמי, השפעת המסכים על מהות ומשמעות הזוגיות, חשיבה ביקורתית מאפשרת
3. מוכנות מינית- מיניות, לחץ חברתי, תיאום ציפיות, אמצעי מניעה, השפעת התקשורת דרך המסכים על הציפיות המיניות
התוכנית מקיימת ראייה מגדרית, חשיבה ביקורתית במטרה לעודד את שני בני המין לקיים מערכת זוגית הרמונית ואמפטית. החשיבות בקיום מפגשים נפרדים נובעת מהצורך של שני בני המין לפתיחות, כנות ותחושת נוחות בקרב קבוצת השווים לה מבחינה מגדרית.

מטרות אופרטיביות
1. רכישת ידע וכלים למערכת זוגית בריאה.
2. הכרה והבנת ההשפעות וההשלכות ודרכי ההתמודדות לגביי התאהבות ושברון לב.
3. פיתוח מודעות והכרה בהשקפות ועמדות בני המין השני, בראייה המגדרית.
4. זיהוי והתמודדות עם חיזור אלים ומערכות יחסים קשות בדגש על סכנות באינטרנט.
5. חיזוק מקומם של המחנכים וההורים ככתובת לסיוע בהתמודדות ופתיחת ערוצי התקשורת בתחום.
6. פיתוח מודעות עצמית ומתן חיזוק לעצמי במערכת היחסים.
7. הגברת המודעות להשפעת הלחץ החברתי על המערכת הזוגית.
8. פיתוח יחסי כבוד הדדיים ואמפטיים בין שני בני המין.
9. הכנה לקראת זוגיות עתידית מוצלחת.
10. הקניית כלים להגדרה אישית של הקווים האדומים ושמירה עליהם בחיי יום יום.

בד"כ הקושי מתבטא בעימותים בין המתבגר לבין הוריו(או כל סמכות בוגרת אחרת ) וזאת על רקע המטרות העיקריות של ההתבגרות : פיתוח עצמאות ואוטונומיה ומציאת הזהות הנפרדת שלהם (ספרציה ואינדיבידואציה ). המתבגר עסוק בשלב זה בבניית זהותו האישית , המורכבת מזהות חברתית , לימודית , מוסרית , מינית ועוד. כאן 'נולדים' הקונפליקטים בין תלות לעצמאות , בין 'רחוק' ל 'קרוב' ובעיקר מציאת מקום ושייכות בקבוצת השווים . ההורים, שפוגשים את 'ההתפתחות' הזו, לא תמיד ערוכים לקראתה וכמעט תמיד היא 'תופסת אותם בהפתעה', דבר המקשה עוד יותר על היחסים עם הנער/ה. בנוסף לכך, אלו שנים בהן ה"חוליה החלשה" היא הדימוי העצמי ותחושת הערך . ההבנה של השינויים העוברים על המתבגר היא המפתח לעבודה עם מתבגרים והאפשרות לשיתוף פעולה איתם, היא פונקציה ישירה להתייחסות מכבדת, שרואה אותם מתוך שוויון ערך וכבוד.

בקבוצת האימון , ניתנת במה לשיחה גלויה על משימות הגיל , זהו המקום שבו המתבגר חש מרחב בטוח ומכבד, שבו הוא שווה בזכות עצמו, מקום שאינו מבקר או שופט אותו.
שם, בתוך מרחב כזה, מתאפשר למתבגר לעשות את אותו 'חקר' : מהם החיים האלו, שהמבוגרים מדברים עליהם ? איפה אני בתוך העניין – מה באמת הרצונות שלי, ההעדפות שלי ? ממה אני מרוצה ? ממה לא ? מה הייתי רוצה שיהיה אחרת ?( בכל אחת מ'משימות החיים' ). הדיאלוג האימוני , מזמין אותו למרחב בטוח כזה, שבו יכול המתבגר לשאול ולהתבונן בשאלות כדוגמת אלו ואחרות, כל זאת בעידוד המנחה , המקשיב והמשקף לו את משאביו ויכולותיו היחודיות .

זהו המקום , שבו יכול המתבגר לבדוק איזה דברים חשובים לו בחייו ובמקביל לקבל כלים לזיהוי רווחים ומחירים של הבחירות שלו, לבדוק מה החלומות שלו וללמוד למה הוא זקוק כדי להגשים אותם .
תפקיד המנחה /המאמן , הוא "להפיח אומץ" במתבגר .
אומץ , הוא הגורם הדינמי והחשוב ביותר בכל גדילה, חברתית ורגשית ,
כי כדי 'לגדול' אנו חייבים להאמין שיש לנו יכולת !
המנחה המאמן יזמין אותו, מתוך הקשבה עמוקה לצרכים ועידוד, להתנסות מעצימה ע"י קביעת מטרות ראליות בצד תכנון דרכי השגתן . התהליך יאפשר לו שיפור יכולת הניהול והשליטה העצמית , קבלה עצמית שהן תנאי להתמודדות יעילה עם משימות החיים .

צעירים תמיד ילמדו יותר, כאשר מאפשרים להם לבחור ולחוות את התוצאות וההשפעות של בחירותיהם
בקבוצת האימון , אנו מתייחסים לנער/ה כאדם יכול ובוחר ומבינים שאין אמת אחת או 'הדבר הנכון', אלא שכל אדם הוא 'סובייקט' – בעל נקודת מבט סובייקטיבית וייחודית והאתגר של המנחה/מאמן הוא לנסות להכירה (ע"פ עקרון הפנומנולוגיה ). "הקשבה לסובייקט" בכמה רבדים, היא אחד האמצעים שיוצרים תחושת עידוד והיא המעלה את תחושת הערך של האדם . ממקום זה של חיזוק תחושת הערך, יכול הנער להעיז ולפעול בתוך חייו ולהיות פתוח להתנסויות חדשות .

העקרון ש"הכל יכול להיות אחרת" הוא עקרון מוביל בכלל ובאימון מתבגרים בפרט . הוא בא לידי ביטוי בפתיחת אלטרנטיבות, מאפשרת רמת חופש גבוהה יותר, שמתוכה יוכל המתבגר לצאת ולפגוש, ביתר אומץ, את 'משימות החיים' שלו : חברה, ביה"ס, זוגיות אינטימיות וכו'.
לסיכום, ההשקעה בעידוד ופיתוח תחושת הערך אצל מתבגרים, היא אחת ה'מתנות' הגדולות ביותר שאפשר להעניק למתבגר, 'מתנה' שתאפשר לו השתייכות חברתית טובה יותר, גישה אופטימית לחיים, אמונה בעצמו וביכולתו להתמודד ולמצוא פתרונות, המתאימים לו ובכך להשיג חוסן רב יותר בהתמודדות עם משימות החיים .

אוכלוסיית היעד
תלמיד בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים בכל רחבי הארץ, במגזר החילוני והדתי גם יחד.
תלמידי יסודי- מתכונת של שני מפגשים
תלמידי תיכון וחטיבות הביניים- מתכונת של שני עשר מפגשים
הורים- התוכנית כוללת מפגש הורים ילדים והרצאה להורים.
מורים –התוכנית כוללת מפגש הכנה למורים אשר ניתן לקיים לקראת קיומה של התוכנית בבית הספר.

מבנה התכנית
בהתאם למטרותיה תתבסס התוכנית על טכניקות הוראה שונות: סיפורים, שירים, סדנאות, קלפים, אומנות, דיונים, משחקי תפקידים, תרגילים, ניתוח טקסטים, חקר מושגים, תרגול טכניקות לתקשורת בינאישית והרצאות המופעלים על ידי מנחים ומנחות בעלי תואר אקדמי בתחום החינוך, הרוח והחברה, שעברו הכשרה מיוחדת לתוכנית זו.
לכל כיתה שנים עשר מפגשים חד שבועיים, בני שעתיים אקדמיות כל אחד.

מסגרת פעילות עוטפת לתהליך:

א. פעילות מורים
טרם תחילת התוכנית, תתקיים השתלמות מורים חד פעמית בת שעתיים אקדמאיות בנושאים הבאים:
• אני כמחנך, מהו המקום שלי לסייע לתלמידים וכיצד אני עושה זאת
ביחד נגדיר את הסיוע , נבחן את התכונות המשמעותיות למסייע,מהי דמות המסייע ונבין מהי המטרה שלנו כמסייעים וכיצד ניתן להגיע אליה.
• מודעות מינית והחלק שלי בנושא
ביחד נברר עמדות, נבחין בפערים שנוצרו לאורך השנים, נלמד את העקרונות המנחים בתחום ונמצא את הדרך להתמודד עם הנושא ביום יום .
• הצבת גבולות וסיוע בתחום האלימות המינית
מהם הגבולות בעיניי, כיצד החברה רואה את הגבולות האלה היום וכיצד התלמידים מתמודדים איתם. איפה המקום שלי כמחנך בהגדרת הגבולות ובסיוע לתלמידים.
• תוכנית "בינו לבינה" והמקום שלי בתהליך
תמהות התוכנית,חשיבות השיח הכיתתי תוך כדי התוכנית ושיח המשך ומתן כלים וטיפים להמשך פעילות כיתתית ואישית עם התלמידים על מנת לשמור על פתיחות של התלמידים עם המורים בנושא.

ב. פעילות להורים
בפתיחת התהליך או לאורכו תתקיים הרצאה להורים במהלכה נבחן את המקום שלנו כהורים לבני נוער מתבגרים אשר מתמודדים עם תחום המודעות המינית ביום יום. נסקור את השפעת התקשורת והמדיה במסרים שונים, נאפשר למשתתפים לעלות קשיים והתמודדויות ונראה כיצד ניתן לייצר פתיחות ולסייע בהצבת גבולות לילדנו.

ג. פעילות משותפת הורים- ילדים
לאורך התהליך תתקיים סדנאות הורים וילדים המבוססות על כלי התיאטרון ומסייעת בחיזוק ערוצי התקשורת דרך כלים חוויתיים שונים מעולם הבמה.
התוכנית משתפת את ההורים ויוצרת התערבות שקטה אך פעילה של ההורים בעולם של ילדיהם בתחום האהבה. מעורבות הורים מאפשרת עידוד של הילדים להמשיך ולבחון את נושא הזוגיות לעומק ולהיות מוכנים להשפעותיה והתפתחותה בצורה מבוקרת ומוכרת יותר.
הורים רבים מעוניינים להיות מודעים בחוויות החיים השונות של ילדיהם אך אינם מוצאים לרוב את הדרכים לעשות זאת ללא תחושה של חטטנות או התערבות יתר מצד בני הנוער.
התוכנית כוללת בתוכה מתן מיומנויות תקשורת ופתיחות להורים במטרה לאפשר להם להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים לבני הנוער.

מדוע התפתחה תכנית להסברת נושאי הזוגיות לנוער?
• צורך בחוויית אהבה ראשונה חיובית
• השפעת מערכות זוגיות כושלות בגיל ההתבגרות על מערכות עתידיות.
• התאבדויות כתוצאה מאהבה נכזבת!!!

מדוע ללמד את הנושא בבתי הספר?
• בגיל זה מערכות זוגיות מתפתחות ברחבי בית הספר
• מתן חשיבות לצוות החינוכי בעיצוב חיי בני הנוער
• מתן שיעורי כישורי חיים מעבר לתוכנית הלימודים הכוללת

כיצד התכנית מלמדת את בני הנוער על נושאי הזוגיות?
באמצעות סיפורים, שירים, הפעלות, דיונים כיתתיים ופעילות יצירתיות ומגוונות, הנוער לומד את מהות האהבה, מכירים ומבינים לעומק את התפיסות השונות בני שני בני המין, מגלים נקודות ראייה שונות, לומדים דרכי התמודדות עם אכזבות, מקבלים כלים לתקשורת בריאה ומאפשרת, מודעים להשפעתם אחד על השני ומפתחים מודעות לעצמם ובני המים השני.
נוסף לכך התכנית מאפשרת פתיחות ושיח של בני הנוער עם צוות המורים ועם הוריהם.
חשוב לציין בפני בני הנוער שמטרת התוכנית להקנות כלים ודרכי חשיבה למען אהבה בריאה וחיובית ויחסי גומלין נעימים בין שני בני המין.
התוכנית נכתבה בקפידה כד לתמוך ולכבד את הערכים שבאמונות בית הספר, בני הנוער והוריהם.
מטרת התוכנית אינה להתעמת עם ערכיהם אלא למקד את תשומת הלב להתנהגויות ותפיסות שעלולות להזיק להם ולאחרים עכשיו ובעתיד ולתת כלים ומענה ליחסים טובים וחיוביים.
מכיוון שהתוכנית משתפת את ההורים והמורים , יש עידוד נוסף של בני הנוער והכניס למשוואה גורמים משמעותיים אלו. בגיל שבו נדמה שההורים הם צד אחר במשוואה, יש להכיר לנוער עולם פתוח, מאפשר ואמין יותר, שבו להורים יש מקום בחוויות, בתהיות, באהבות ובאכזבות של ילדיהם, שיוכלו להוות עבורם מקור למשענת, ייעוץ ותמיכה.

כיצד יוצרים מצב נוח ומשרה בטחון לדיון בנושא? השאלה הנשאלת – האם הם צריכים לצאת מהבושה או שמא אנחנו, המבוגרים יותר. ניכר כי בני נוער כמהים לשוחח על אהבה, זוגיות, מיניות ועל היחסים שבינו לבינה. יחד עם זאת נדמה כי הם תופסים את העולם המבוגר יותר כלא מבין, כשונה, כביקורתי ולכן נמצאים בבועה משלהם, בשיח בין קבוצת השווים בלבד ואינם משתמשים בידע ובניסיון של המבוגרים הסובבים אותם. שיח "בגובה העיניים", פתיחות והקשבה פעילה מצד צוות המורים וההורים יהוו דלת גדולה אל עולם האהבה של בני הנוער. התוכנית מעניקה השתלמות למורים בנושאים הנלמדים ודרכי תקשורת עם בני הנוער בנושא האהבה וכן מפגש להורים בהם כלים לתקשורת מאפשרת ופתוחה ומענה לבעיות ושאלות עם ילדיהם. על המחנכים ומדריכי הנוער לצאת מהבושה בשיח על נשואי הזוגיות השונים, ביניהם מיניות ולהיות פתוחים בראש ובלב לסקרנותם, תהיותיהם ושאלותיהם של בני הנוער.
תכנית הלימודים תכה שורשיה בשינוי ובפתיחות החברתית כשהשיח ייצא מתוך בני הנוער אל המבוגרים הסובבים אותם באופן פתוח וכנה. לשם כך אנו צריכים לגרום לבני הנוער לחוש שיש להם כתובת לפנות אליה, אוזן קשבת, ידע וחכמת חיים ושתף בהם והכי חשוב ללא ביקורת, שפיטה או זלזול בתחושותיהם ואמונותיהם של בני הנוער.

יישום תכנית הלימודים ביום יום
תכנית לימודים זו מכילה בתוכה נושאים בעלי רגישות גבוהה. אווירה חיובית ומאפשרת בבית הספר תעודד הצלחה גדולה יותר של התוכנית.
תמיכה, התערבות יעילה ופתיחות חשובים בהצלחת התוכנית ועל כן ישנם מספר פעולות חשובות מצד המחנכות:
קיום שיח המשך בשיעורי חינוך וחברה.
שיתוף פעולה בין המחנכות לפעילויות משותפות בין הכיתות המקבילות
שעת שיח פתוח אישי עם התלמידים- פגישת אחד על אחד.
שיח בגובה העיניים עם התלמידים.

כמחנכת וודאי יש לך היכולת להבחין בתלמידים שתפקודם והתנהגותם משתנה.
אבחנה חדה של תלמידים אלו תעזור לך לעזור להם לפני כשלו או מפלה בתחום הלימודים או החברתי כתוצאה מאהבה וזוגיות או מאכזבה ופרידה.

להלן סימנים חשובים המסייעים באבחנה:
• ירידה בציונים
• כתיבת שירים ומכתבים אישיים בזמן השיעור
• היעדרות תקופה יותר מהרגיל
• ציורים של לבבות מרובים על מחברות וספרים
• הסתגרות של התלמידים בזמן הפסקה
• זמן רב בשיחות טלפון בזמן הפסקות
• חוסר רצון בשיתוף פעולה בפעילויות חברתיות וכיתתיות

תפקיד בית הספר: חשיבות שיתוף פעולה של בית הספר במשולש- הורה תלמיד מורה
בני הנוער נמצאים רוב שעות היום בבית הספר. בית הספר מהווה מקור לחינוך ולמידה וכן לביטוי עצמי של התלמידים ומעורבות חברתית.
נושא האהבה המתפתח בין כותלי בית הספר ומחוצה לו ומשפיע הן בתוך כותלי בית הספר ומחוצה לו. השפעות אלו מתבטאות הן ברמה האישית של התלמידים והן בהישגיהם הלימודיים.
על מנת ליצור איזון בהשפעה של האהבה על חיי התלמידים ולמזער נזקים, בית הספר צריך לתת מענה ולזהות התנהגויות שליליות המשפיעות על התלמידים הן מבחינה חברתית, לימודית ואישית.
התכנית יוצרת משולש מאזן, מפקח ומכווין בין בית הספר- ההורה – והתלמיד.

חשיבותה של מחנכת חשיבות מקומה של המחנכת בתהליך ואחריו רעיונות:
• קיום שיח המשך בשיעורי חינוך וחברה.
• שיתוף פעולה בין המחנכות לפעילויות משותפות בין הכיתות המקבילות
• שעת שיח פתוח אישי עם התלמידים- פגישת אחד על אחד.
• שיח בגובה העיניים עם התלמידים.

סודיות מבחינת התלמידים, על מנת שיספרו וישתפו
דיווח על גילויים במקרים של חיזור אלים, הטרדות מיניות או דיכאונות קשים כתוצאה מאכזבות ופרידות.

בגדול, מה קורה בתהליך?
התהליך בנוי משנים עשר מפגשים כיתתיים, חד שבועיים, בני שעתיים אקדמאיות כל מפגש.
להלן נושאי המפגשים עבור בתיכונים וחטיבות הביניים:

1. הכרות ותיאום ציפיות
2. מגדר וסטריאוטיפים- ברור עמדות, דוגמאות מעולם התלמידים,השלכות
3. מערכות יחסים בחיים- מהמערכת יחסים בשבילי, מערכות יחסים שונות בחיי התלמידים
4. חשיבות האני במערכת הזוגית- מי אני במערכת הזוגית, השאיפות שלי מהמערכת הזוגית
5. מהי אהבה- מהי אהבה, עמדות מגדריות לאהבה
6. תקשורת בריאה- סוגי תקשורת, שפת האני, תקדורת נכונה- כלים
7. דור המסכים- סכנות באינטרנט, חברות באינטרנט, דימוי ותדמית אישית באינטרנט
8. חיזור – מהו חיזור, חיזור בראייה מגדרית, סיטואציות
9. חיזור אלים- צפייה ביקרותית בחינת מקרים, נורות אדומות
10. לחץ חברתי- התמודדות, השפעות
11. מוכנות מינית- שבירת מוסכמות, הבנה, אמצעי מניעה
12. התמודדות עם פרידה וסיכום- דרכי התמודדות, היום שאחרי, סיכום תהליך

חשוב מאוד לאפשר לכלל התלמידים להתבטא ולהביע עמדות על מנת להגיע להכרה והבנה מעמיקים יותר.
מן המצופה הנערות והנערים יביעו עמדות משותפות אך מתוך הראייה המגדרית גם עמדות שונות ואולי אף מנוגדות. עמדות אלו עלולות ליצור סערת רגשות והתעוררות בכל מפגש ועל כן יש להיות קשובים ורגישים אך מצד שני חדים וממוקדים בהתנהלות המפגש ובקיום שיח על פי כללי השיח המקובל.
המערכים כוללים בתוכם דפי פעילות ועזרים עם הוראות ברורות לגביי מהלך כל מפגש ותכניו.
במידת הצורך והנדרש יש לצלם לתלמידים דפי עזר ופעילות מתוך חוברת הלימודים.
חשוב להכין את הפעילות, האמצעים והכנת המקום כולל הציוד הנדרש למפגש, מראש.

לתלמידי היסודי יינתנו שני מפגשים בני שעתיים אקדמאיות בנושא: מגדר, סטריאוטיפים ואהבה.

מספר עצות למנחה:
1. מעורבות יעילה של המנחה תלויה ביכולתו להיות רלוונטי וענייני לקבוצה ואופייה, לכן יש להיות קשובים לצרכי הקבוצה ומאפייניה.
2. בערכה הושקע מאמץ רב להיות אטרקטיבית לנוער. היא משמשת ככלי עזר, יחד עם זאת, במידה ושיח פתוח ודיונים נדרשים על ידי הקבוצה יש לאפשר דיאלוג פתוח ושיח כנה.
3. הפעילויות בהן נדרשים עזרים כגון: טלויזיה, ברקו, די.וי.די, יש לבקש את העזרים מראש מבית הספר. יחד עם זאת, במקרה ותתקלו בבעיה, יש להכין תוכנית חילופית.
4. ההורים והמורים הינם שותפים פעילים בתוכנית. יש להם השפעה רבה על בני הנוער ועל השתתפותם הפעילה במפגשים, לכן צרו אווירה של שיתוף ההורים והמורים במתרחש במפגשים וכן בשיתוף אישי של התלמידים באופן פרטני את גורמים אלו.
5. קבוצת השווים הינה הגורם המשפיע ביותר על בני נוער, לכן חשוב ללמוד ולהתחבר לתרבותם ולפרקטיות בהקשר לאהבה וזוגיות בראייה מגדרית.
6. יש לשדר אמפטיות ושיח "בגובה העיניים" על מנת ליצור אמון ופתיחות.
7. חשוב מאוד לשמור על תרבות דיבור בכיתה, כבוד והקשבה הדדית
8. יש לשמור מקום להומור, בדיחות והלצות ולהשתמש בהם בהתאמה לתכני השיעור.
9. שיתוף אישי וסיפורים מהחיים שלך ייצרו אווירה פתוחה ואמון מול בני הנוער.
10. חשוב מאוד לתת מקום לביטוי גם לתלמידים החלשים והמופנמים ביותר בקבוצה על מנת לשמוע כמה שיותר דעות ועמדות ועל מנת לפתח זהות חזקה ואיתנה אצל כל אחד.
11. יש להקרין בטחון, בקיאות וסמכות- ידע יחד עם פתיחות על מנת ליצור הקשבה פעילה של התלמידים.
למנחה- מילון מושגים בסיסי

אהבה רומנטית- צורך עז בקרבה גופנית ונפשית עם אדם אחר, הכרוך במשיכה מינית.

מיניות- מיניות היא ביטוי של רגשות, אשר יכול להיות מקורה בשינויים הורמונאליים בעובר בזמן ההיריון או בחומר התורשתי בגנים ויכולה לנבוע מחוויות המוקדמות של האדם. ( אבן שושן )

לחץ חברתי- הוא שינוי בהתנהגות של הפרט כתוצאה מהקונפליקט בין רצונו לנהוג ככל העולה על רוחו לבין הדחף להתאים עצמו לחברה שסביבו. זהו מצב בו מופעלת השפעה מסוימת על בן אדם מצד האנשים הסובבים אותו. כתוצאה אותו אדם עלול "להכנע" ולבצע פעולות מסוימות, על אף שאינן תואמות את הרגליו, העדפותיו או מצפונו. לחץ חברתי יכול להיות שלילי ויכול להיות חיובי.

מגדר- הבדלים בין נשים לגברים שמקורם בחברה ולא בביולוגיה (הבחנה פיזיולוגית). ביטוי של המגדר באים בדרכים כגון: מקצועות, לבוש , צבעים, דרכי התנהגות וכו'. זהו למעשה התרגום החברתי- תרבותי למין הביולוגי.

סטריאוטיפ- ייחוס תכונה מסוימת לכל פרט השייך לקבוצה מסוימת- מתויג לרוב לפי עדה או מגדר.

לחץ תפקידי מגדר- לחץ הנובע בים המינים כתוצאה מהציפיות החברתיות הסטריאוטיפים המצויים בחברה. כתוצאה לחת זה עלולים להיווצר קשיים, חרדות והתנהגות מסוכנת.

זהות מגדרית- הזהות המצופה מאתנו חברתית מעצם היותנו גבר או אישה ולא הזהות האישית שלנו, בהתאם למה שאנו מרגישים ורוצים להיות.

מאצ'ו- גבר בעל תפיסות סקססטית כלפי נשים המאמין ומתנהג על פי הכישה הפטריאכלית.

קנאה רומנטית- דבקות עזה בדבר שהנו אהוב או בעל חשיבות עליונה לאדם מסוים.

אמצעי מניעה- כל המוצרים והתכשירים המשמשים מניעת כניסה להריון ו/או העברת מחלות מין.

חיזור אלים- (מתוך עלם) מעשה או איום למעשה של אלימות פיזית, מינית או נפשית בין אנשים המקיימים מערכת זוגית.

אלימות פיזית – כל תקיפה פיזית כלפי בן הזוג, דחיפה, השלכת חפצים, סטירה וכדומה.

אלימות מינית – אונס או כל מעשה מיני שנכפה על בן/ת הזוג.

אלימות נפשית – איומים, שליטה, עלבונות, ומניפולציה כלפני בן/ת הזוג
חיזור- אמצעי להשגת תשומת לב וסיפוק רגשי, לזכות בהעדפה, בתשואות ועוד